Persediaan Nak Jadi Parents

Tuesday, July 07, 2015

Assalamualaikum...
Hari ni rajin plak aku nak update entry,sebabnya hari ni badan rasa segar dan bertenaga. Maklumlah sedang MC katakan,,he3. Sepanjang pregnant ni,banyak kali jugak aku MC..tapi nak buat macam mana kan?Bukannya ku pinta...hurmmmm.

Baiklah,kali ni entry ni khas untuk aku coretkan persediaan aku dan suami nak jadi parents. Sememangnya bukan mudah nak jadi ibu bapa ni,terlalu banyak research dan info-info yang aku baca dan kesemuanya dipaketkan dalam otak aku ni..errr,biasanya suami aku akan tanya aku balik,makanya aku lah yang bersungguh-sungguh duk membaca,menulis note bagai. Jadi meh aku bagi notes jugak untuk korang...

1) Persediaan Mental dan Fizikal

Perkara pertama yang perlu bersedia dulu,dah tentulah mental ko. Yelah,masa pregnant ni lah,kita dapat tidur dengan secukupnya. Maklumlah bila si kecik dah kuar,takde maknanya tidur korang akan cukup. So,tanam dan baja siap-siap dalam kepala tu,bila dah ada baby takde lagi tidur yang lena. Opss,baby pulak kebanyakkannya akan berjaga pada waktu malam dan tidur pada waktu siang. Yelah,mereka tak tahu lagi nak beza siang ngan malam. Kan dalam perut gelap aje..so,jangan salahkan/marah baby bila dia merengek-rengek waktu malam yer. Sebabnya ada aje kes new parents yang dera baby diorang sebabnya baby tak nak tidur pada waktu malam. Makanya penting sesangat mental bersedia.

Daripada segi fizikal pulak,silalah bersedia rutin harian korang akan berubah. No more masa makan yang tepat pada waktunya,kadang-kadang nak berak pun kena bajet masa tau..dah tu maybe jugak diri sendiri pun tak sempat urus. Kalau sebelum ni sempat nak g spa bagai,maybe lepas ni kena pikior sejuta kali plak. Mata pun akan join mata panda nanti..hahahaha

2) Peralatan Baby

Ok,bab ni biasanya mummy2 yang over excited..maklumlah barangan baby sangatlah comel. Macam aku dan suami,kitorang mula membeli masa aku preggy 6 bulan. Masa tu memang tak tahu lagi jantina baby tapi kami beli warna putih suci sebabnya nak selamat kan. Lagipun mak aku dan nurse yang aku selalu buat check up tu pesan,bila dah nak masuk 7 bulan..sepatutnya dah ada sepasang dua baju baby sebabnya risau terbersalin awal walaupun kita tak mintak. Tu yang aku dan suami beli jugak walaupun macam still awal kan?.. Tapi takdelah banyak yang kami beli,just 2 pasang baju,sepasang mitten and booties,baby hat,lampin dan sehelai selimut. Memang yang basic betul lah kiranya yang kami beli tu.

After 7 months dan kami pun dah tahu jantina baby,memang tak leh blah sakannya sopink terutamanya aku. Boleh kata setiap bulan akan ada aje benda yang aku beli. Haaa,bab ni aku nak bagi tips sikit. Plisssss jangan beli barang baby segedebuk banyak terus. Sebabnya barangan baby ni agak pricey dan korang akan terasa banyak duit habis bila beli sekaligus. Sebab tu aku beli sikit2 walaupun setiap minggu akan ada aje benda yang dihantar oleh kurier atau poslaju ke rumah aku..hahahaha


Benda yang penting yang mesti ada ialah :

a) pakaian 
(tapi jangan beli banyak saiz newborn sebab baby cepat besar)

b) mitten and booties 
(aku beli banyak sebab aku paling suka benda ni)

c) barut baby + bedung
(sekurang-kurangnya 10 helai sebab takut barutnya terkena kotoran bila baby poo-poo and bedung tu plak untuk balut baby kemas-kemas bila dia tidur)

d) pampers
(sebaiknya buatlah research dulu brand apa yang korang nak guna dan validkan sekali ngan bajet korang. lagi satu jangan beli saiz newborn banyak paket sebab baby akan cepat besar. macam aku,aku beli sepaket yang ada 80pcs aje then beli saiz S)

e) set lengkap mandian
( belilah yang jenis set sebabnya harganya lebih murah berbanding korang beli satu-satu,aku beli jenama Johnson aje)

f) minyak telon/krim baby
(ini sangat penting sebabnya tak nak bagi baby kembong perut..yang ni aku guna minyak berubat herbanika dari Nona Roguy dan minyak telon cap Lang. kenapa 2 jenis? minyak telon tu aku buat as a spare dalam bag baby)

g) sleep set
( ianya terdiri daripada tilam,bantal,booster,selimut..yang ni aku beli ngan satu shop yang agak femes tapi harganya agak pricey lah. kenapa aku beli kat shop ni ialah barangan dia ready stock and fully 100% kekabu asli..tapi nasib aku baik,masa aku beli tu shop ni tengah buat sale sempena ulangtahun diorang,makanya dapat murahlah...full set with comforter gitu)


h) set grooming baby
(ini termasuklah cotton buds,pengetip kuku,sikat dan sebagainya...yang ni aku beli set grooming jenama Tommy Tippee aje kat Lazada,malas nak pikir dah. memang lengkap sekali ngan termometer)

i) tungku baby
( yang ni aku beli sekali ngan set tilam..masa tu harga dia RM6 aje,biasanya tungku baby yang ada full lengkap herba dalam dia, paling murah pernah aku ushar kat IG n FB ialah RM12,tu yang bila nampak ada yang sale,terus rembat. tungku jenis aku beli ni senang untuk dihandle,just letak tungku baby tu kat seterika aje,agak-agak dah suam,bolehlah tuam pada baby)

j) breastpump
( ini sangat penting kalau mummy outside there yang bertekad untuk menyusukan baby sehingga 2 tahun. Korang bolehlah buat survey brand yang sesuai dan mampu milik untuk korang sebabnya ada banyak brand dengan pelbagai harga. Nak senang,boleh tanya pendapat member2 atau saudara mara yang dah bergelar ibu & jangan lupa tengok semua details breastpump tu tau)

Ok,rasanya itu ajelah benda-benda penting yang perlu ada sebagai persediaan untuk baby korang. Kalau sebelum ni dah ada baby,maka boleh recycle aje baju-baju yang lama tu,kan dah jimat kan?

3) Buku Panduan

Kalau ni merupakan pengalaman pertama korang nak jadi parents macam aku ngan hubby,maka janganlah kedekut nak berbelanja sikit untuk beli buku-buku panduan berkaitan parenting ni. Aku adalah jugak beli majalah PaMa tu,pastu buku yang orang bagi and aku sangat suggestkan korang beli buku Now You Are A Mother.. buku ni sangat bagus sebab lengkap sangat panduan dari sebelum baby lahir,masa dalam pantang sampailah baby besar..banyak sangat membantu dan paling penting dia berlandaskan Islam..aku beli buku ni kat IG,harga plak dah lupa...he3



4) Tetapkan Bajet Bulanan Khas Untuk Baby

Memandangkan aku dan suami bakal menambah ahli familia kami,makanya awal-awal kami dah get ready untuk tetapkan bajet untuk baby, Mak aku selalu pesan,bila lahirnya seorang baby..maka wajiblah tersedia 3 benda pada dia iaitu pampers,susu dan pengasuh (sekiranya korang yang perempuan bekerja lah). Bajet bulanan ni penting sebabnya takut korang terguna duit baby untuk kepentingan peribadi plak. Aku ingat lagi ayah aku cakap masa kitorang sembang-sembang  teh tarik kat luar rumah, ayah aku cakap masa mula-mula aku lahir dulu walaupun gaji ayah aku sikit tapi dapat aje gaji,benda pertama yang ayah aku beli ialah pampers dan susu. Untuk makan sendiri dah belakang kira,yang penting keperluan anak terjaga. See....besarnya pengorbanan mak dan ayah kita masa kita kecik-kecik dulu kan.

5) Carilah Pengasuh Yang Selamat

Haaa...ni perkara yang penting. Memandangkan aku dan suami bekerja,maka kitorang sangatlah perlu mencari seorang pengasuh untuk baby kami nanti. Perkara ni sangat besar akibat dia if korang salah pilih pengasuh. Thats why aku tulis pengasuh yang selamat. Sebabnya zaman sekarang terlalu banyak kes-kes dera yang aku sendiri tak pernah sanggup nak tengok video atau gambarnya. Oleh itu,sebaiknya sebelum baby korang lahir,carilah pengasuh awal-awal..apa yang penting,korang kena cek dulu latarbelakang dia,jenguk kawasan rumah dia,tengok keadaan anak-anak dia if dia dah berkeluarga dan siasat2 lah sikit melalui jiran-jiran atau saudara mara dia. Alhamdulillah,setakat ni aku ngan suami dah jumpa pengasuh untuk anak kami dan kesemua benda yang aku tulis kat atas tu,semuanya kitorang dah buat. Maklumlah nak dapatkan seorang anak bukannya mudah and dah tentu-tentu ibu bapa nak yang terbaik untuk anak dia kan? Lepas dah cari pengasuh, deal lah plak ngan pengasuh tu harga nya..pastikan harganya tak mencekik korang dan berpatutan lah.

6) Doa

Actually,ini adalah perisai terpenting sebagai umat Nabi Muhammad. Berdoalah supaya baby yang bakal dilahirkan nanti menjadi anak yang soleh/solehah kepada ibu bapanya serta segala perkara berkaitan baby tu after dia lahir akan dipermudahkan serta dilindungi selalu. Maklumlah bila parents bekerja,kita akan menyerahkan baby 100% pada pengasuhnya nanti. So,banyak-banyaklah berdoa supaya semuanya dipermudahkan termasuklah dipermudahkan ketika nak bersalin nanti. Ni aku share doa untuk anak yang bakal dilahirkan nanti...



Rasanya itu ajelah beberapa perkara tentang persediaan nak jadi parents melalui pengalaman aku sendiri yang aku sempat coretkan kat blog ni. Diharapkan dapatlah membantu mana-mana pasangan yang baru first time nak jadi parents.
Jumpa lagi next entry,wassalam.




0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in