Silent Reader...Baik atau Buruk???

Saturday, April 13, 2013

Assalamualaikum...
Jumpa lagi di new entry,hu3..hari ni ada topik yang aku nak share iaitu......


Mesti ada yang tertanya-tanya apsal pilih tajuk common sangat macam ni??ehh...suka hati aku lah kan,blog aku kan....so ngoks!hahahaha
ok,meh aku bagi definisi sikit menurut kamus aku edisi ke-5,silent reader ni maksudnya orang yang membaca/mengikuti cerita atau perkembangan  seseorang tanpa orang tu mengetahuinya sama ada melalui blog atau apa saja sumber rujukan yang ada...kira ala2 stalker lah,tapi silent reader ni lebih kepada blog..kalau stalker tu dah menjurus ke arah 24 jam asyik nak baca status facebook ke,twitter ke atau apa saja laman sosial yang ada sekarang...stalker tu macam nak menjaga tepi kain orang sikit,hahaha...kain lah sangat kan?baju tak nak jaga sekali??hu3...

ok,back to topic..sebenarnya ramai orang yang suka menjadi silent reader kepada sesebuah blog,yelah hanya nak tahu atau membaca sahaja yang ditulis oleh blogger tanpa memberi sebarang komen,like atau share...aku tak nafikan, aku jugak merupakan silent reader kepada beberapa blog terkenal dan aku lebih suka bersikap begitu dari memberi sebarang komen,just baca saja....silent reader sangat banyak kut terutamanya kepada blogger terkenal,setiap kali blogger tu update aje entry n post kat status facebook dia,maka selepas tu berdesup lah semua orang serbu blog dia n nuffnang pun akan melonjak sekali...hebatnya penangan blogger terkenal kan?

ok,sebenarnya bagi aku silent reader ni ada baik dan buruknya....yang baiknya kalau orang yang membaca apa-apa yang ditulis di blog tu menjadikan bahan tulisan tu sebagai panduan atau untuk menambah pengetahuan...sometimes tak selalu (walaupun sebenarnya banyak kali) blogger suka mengupdate pasal diri atau hal peribadi masing-masing kat blog,blogger juga suka share perkara-perkara yang best macam makanan,makanan,makanan dan makanan....hahahaha,sawan makanan berlaku sekarang pada aku,hu3..
dah-dah,serius back,blogger pun kadang-kadang suka share banyak perkara yang mungkin ada yang tak tahu atau tak pernah dengar,so dengan entry macam tu,ia dapat menambah pengetahuan pada pembaca kan?


dan,silent readers ni juga kadang-kadang suka baca blog someone tu mungkin sebab dia admire giler ngan blogger tu,kalau blogger perempuan selalunya followers pompuan suka baca sebab nak tau blogger tu sopink kat mana,apa barang dia beli,nak tengok mekap camne dia pakai,bakal suami,tunang atau pakwe dia macam mana...haaa,tu memang kerja-kerja followers pompuan lah tu,hahaha
macam aku selalu buat zaman dahulu kala...ngeh3 
dan kalau blogger tu pompuan n follower dia adalah lelaki,mungkin disebabkan lelaki tu minat tahap cipan kat blogger tu...so,banyak sebab kenapa berlakunya silent readers dalam dunia blogging...


NAMUN BEGITU!!! haaa....bila aku menggunakan huruf besar ada banyak maknanya,hehehe
namun begitu,ada juga silent readers yang berniat jahat,eeeeeiii....kejamnya!cehh...belum bagitau sebab apa dah cakap kejam,ntah pape lah...hu3

kenapa aku cakap ada silent reader yang berniat jahat?ok,kadang-kadang ada silent readers yang follow blog someone hanya semata-mata nak dapatkan bahan daripada entry blogger tu untuk dijadikan sebagai bahan umpatan,bahan kutukan,bahan cacian,bahan fitnah,bahan ejekan dan segala jenis bahan lagi lah kecuali bahan masakan...hahahaha
biasalah dalam dunia ni,kadang-kadang ada manusia yang busuk hati yang lebih sukakan melihat kejatuhan orang lain daripada memberinya semangat..lumrah alam katakan.
dan jangan tak tahu,ada jugak silent readers ni yang sanggup korek,gali blog seseorang blogger semata-mata nak dapatkan sesuatu untuk dijadikan bahan cerita a.k.a penambah dosa sendiri..hu3

silent readers yang macam ni memang ramai kut aku rasa,kalau tak....tak kan lah artis-artis selalu dihimpit kontrobersi apabila gambar zaman lampau diupload dan dijaja orang yang tak bertanggungjawab hanya semata-mata kerana nak tengok artis tu jatuh,dan sekarang bukan artis aje,ahli politik,pendakwah malahan orang biasa pun ramai yang kena.
dan adakalanya mungkin jugak orang yang menjadi silent reader ni adalah kawan kita sendiri,teman sekerja,bekas suami/isteri/tunang/pakwe/makwe malahan mungkin saudara mara yang nak tengok kita merana dan sengaja nak menjaja kisah kita untuk dijadikan bahan "ketupat dicicah rendang" di waktu senggang..
(nama pun waktu senggang,maybe ni hobi yang disukai kut)

untuk blog aku nih,aku tak kisah sangat kalau ada silent reader sebab blog aku nih ada counters yang akan kira siapa yang masuk dan view...dan yang menjadikan aku sangat tak kisah lagi ialah kerana tuan punya blogger ni telah mengupgrade setting blog yang menjadikan seseorang owner blog boleh detect siapa yang masuk view blog,bila masuk dan dari mana...haaaaaaaaaa,sangat-sangat bagus dan aku nak wish a lot of thanks kepada blog...hik3
siap buat analisis kut untuk setiap entry yang orang view..

apapun,untuk semua silent reader yang just suka baca untuk saja-saja blog aku nih,ada hadiah istimewa untuk kamoo semua...inilah hadiahnya:


apapun,silent reader ni tak salah dan semuanya bergantung kepada niat kita sendiri yang membaca blog seseorang,tepuk dada tanyalah niat hati...sama ada nak tambahkan pahala blogger ataupun untuk mencari pengetahuan aje..
jumpa lagi di next entry,wassalam

~thanks kepada silent reader saya...saya tahu siapa anda tau,hehehe~

0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in