Nasi Ayam Penyet Yang Awesome

Saturday, April 06, 2013

Assalamualaikum...
Jumpa lagi di entry baru,rajin betul aku update entry sekarang kan?hahaha...konon-konon menyayangi sangatlah blog aku ni...apapun,hari ni adalah hari hujung minggu rite?so,biasanya hujung minggu aku akan dihabiskan di bandar Sibu tapi minggu ini aku takde mood nak keluar,lagipun jari aku sedang membengkak sekarang...agak susah nak pegang stereng + aku juga ada kelas tambahan untuk murid Tahun 6 (baru aje habis kul 10.30 tadi)...so,minggu ni melepak sajalah kat rumah kuarters guru aku ni...(tapi esok tetap keluar jugak,he3)

ok,back to story utama...tadi aku ada cakap yang aku habiskan hujung minggu aku di Sibu kan?so,setiap kali aku ke Sibu,adalah menjadi KEWAJIBAN untuk aku menikmati hidangan yang paling mantop sepanjang aku duk Sarawak ni iaitu nasi ayam penyet..opps,bukannya ayam tu penyet sebab dilanggar motokar tapi ayam tu digoreng dengan sangat rangup n dicicah dengan sambal yang tervery delicious nya...hahahah

ok,harga satu hidangan ayam penyet tu cuma RM6 sahaja untuk kedai yang aku selalu makan tu lah...ada jugak harga RM7..
apa yang best pada nasi ayam penyet ni??
jap2,nak bagi ko terliur kan...aku paste gambar seketul,hik3


ok,inilah contoh nasi ayam penyet yang selalu aku makan (maaf pada tuan blog,saya pinjam gambar awak jap yer)...sebenarnya,kesedapan nasi ni terletak pada sambal dan ayamnya...kedai ni akan goreng ayam HANYA APABILA DIORDER SAHAJA,apa yang aku tulis nih?haishh...maksudnya,bila kita order,baru dia akan gorengkan ayam tu...so,masa kita makan tu,ayam tu masih panas-panas lagilah...sedap wooooo.
yang best lagi kan,siap boleh request nak bahagian mana...(aku selalu mintak bahagian dada lah sebab banyak isi)
ayam tu pulak kan,rasa dia punyalah rangup and entahlah apa ramuan yang dia letak,tapi memang sedap giless...

ok,faktor lain yang jadikan dia best ialah SAMBAL!!sambal dia memang awesome giler wa cakap lu...selalunya bila kita order,dia akan bagi sambal dalam mangkuk kecik tapi disebabkan aku ni pelanggan tegar kedai tu,so aku memang mintak siap-siap 2 mangkuk kecik sambal...hahahaha (tamak haloba betul aku nih)
sambal dia tak pedas giler sangat and takde lah tak pedas langsung (sekali lagi ntah apa yang aku tulis nih),kira ngam-ngam lah rasa dia...sesuai ngan mulut aku yang suka pedas 60% aje dalam masakan...ngeh3

lepas tu,nasi ni akan dihidang jugak bersama-sama kangkung yang dicelur,timun,kubis dan kacang panjang yang turut dicelur...memang kena betul lah ngan selera aku sebab aku ni peminat tegar ulam-ulaman...bila korang dah makan nasi ayam penyet ni kan,confirm dah tak pandang kiri kanan,bunyi mulut atau sibuk nak layan hp canggih manggih korang tu...(perumpaan yang agak melampau aku berikan untuk kesedapan nasi ayam penyet nih nampaknya,hik3)
sebab biasanya bila aku lepak ngan member-member aku memang kitorang khusyuk+tawadduk+fokus+tumpukan perhatian hanya pada nasi ayam penyet kitorang...hahahaha

so,kalau korang ada tersinggah,tersampai atau terlanding kapal terbang kat Sibu,jom lah singgah makan nasi ayam penyet kat kedai nih...gerai ni terletak di pawagam lama Star Cineplax berhampiran dengan Wisma Sanyan...port makan ni sentiasa full ngan orang sebab semuanya makan nasi ayam penyet nih....aku tak ingat plak apa nama kedai ni sebab tak fokus pada namanya bila dah sampai sini...hahahaha

untuk nak menambahkan kesedapan bila korang menjamu kat sini,silalah order sekali minuman yang meletup iaitu Teh C Special....memang satu pakej combo yang menjilat jari dan menambahkan inci pinggang seluar korang...hahaha,rasanya aku dah buat entry Teh C Special,jap aku selongkar blog....(punya r semangat nak paste kan link untuk korang)
huhuhu...tak jumpa lah plak,cari sendiri lah dalam blog aku nih...hehehehe

oklah,itu aje yang aku nak share hari ni...ada beberapa lagi menu best kat sini tau yang aku nak share dalam blog aku nih,tapi next time lah yer...tunggu datang mood makan dulu,haha...ngoks.
jumpa lagi next entry...wassalam

~sengaja update pasal nasi ayam penyet minggu ni sebab aku kan tak keluar ke Sibu,so tak dapet nak membaham nasi yang awesome nih....huwaaaaaaaa (lupa agaknya tengah off nasi sekarang,huh!)~

0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in