Tingkatkan Kesabaran Wahai Seorang Guru Baru

Wednesday, May 09, 2012

Assalamualaikum semua...
Hari ni aku menulis lagi...act,aku baru aje selesai kursus PPGB aku kat Mukah,sgt seronok n best sbb akhirnya aku berjaya bergelak ketawa ngan kengkawan..maklum r,aku kat kuarters dah macam patung cendana aje...ada housemate tapi x diendahkan,malas nak citer...

Hari ni aku just nak coretkan sumthing yang buat aku geram...seriously aku teramat GERAM!
citernya macam ni,sebelum aku g kursus ari tu,aku kena siapkan kertas kerja untuk Hari Guru...aku adalah penyelaras bagi semua jenis perayaan dan sambutan di sekolah aku,walaupun pada mulanya aku rasa tanggungjawab tu amat berat tapi aku positifkan diri sebab belum cuba belum tahu kan?so,aku sediakan kertas kerja berpandukan kertas kerja tahun 2009 howkay...jangan tanya kenapa tak rujuk yang tahun lepas sebab memang takde..

aku cuba bertanya beberapa orang guru senior di sini,tapi mcm biasalah respon yang diberi tak membantu aku langsung...ada yang bagi respon baik,ada yang cakap tengok aje dokumentasi dulu..so,as a new teacher,aku gi tanya GB aje senang...sebab aku memang xtau mcm mna nak buat,bukan aku x pernah buat kertas keje masa kt IPG dulu tapi kertas keja utk sekolah skrg amat berbeza...then,after aku siap buat semua tu,aku print n pesan pada seorang guru utk submit pd GB sbb kebetulan hari aku nak brtolak ke Mukah tu,GB aku ada mesyuarat kat luar...then,semalam aku balik sekolah.

so,ari ni ada meeting utk bentangkan kertas keje aku tu...GB yg bentangkan,bukan aku.
apa yang buat aku geram,seorang cikgu tu asyik membangkang aje semua benda yang aku dah rangka dalam kertas keje tu...
"tak bestlah mcm tu,tak bestlah mcm ni,mcm kanak2 aje,x fun lah"

saat tu,aku rasa mcm jantung aku berdegup kenyang n mata aku x beralih dari muka cikgu tu!!!
sebab masa tu aku sedang menahan sabar n kemarahan aku memang tahap tinggi,sampai aku rasa mcm nak jerkah cikgu tu aje..

ok fine,mesti korang cakap..biasalah kalau idea ditolak,bukan semua org setuju dgn kita...masalahnya cikgu tu mcm sengaja nak sabotaj aku!!
masa aku tanya dia nak buat apa,nak buat mcm mna...dia sruh rujuk aje dokumentasi lepas..lain kali,kalau x puas hati...kenapa x bagi tunjuk ajar pada aku???
dah tau aku cikgu baru,baru 5 bulan dipostingkan...masa aku tanya,jawablah elok2,tunjuklah contoh yang baik...ni x,mmg sngaja nak hentam aku depan GB!!

pastu plak bila time nak bentuk AJK kerja,pandai plak dia diam n snyp aje sbb tak nak keje susah2...ini ke cikgu yang Malaysia perlukan skrg??
kutuk org pandai,time nak bahagi2 tugas,pandai plak mulut tu tutup...
apa yang aku boleh buat,just senyum...sbb bagi aku as a new teacher here,we just can smile n keep our feeling by ourself if no one cares about our feelings...

apapun,aku dah buat kerja aku...dah laksanakan dgn baik sbb GB pun xbunyi apa2 pada aku..apa yang aku tahu,just sabar walau apapun orang buat pada kita asalkan kita dah buat yang terbaik apa yang perlu kita buat...org nak mgutuk,mngata,menyindir,sabotaj ke..just say in our heart

"assobaru minnal iman"

insyallah,Allah akan permudahkan kerja kita dan segala perbuatan tetap akan dibalas...
lambat cepat aje membezakannya...
so,kpd  cikgu2 baru,jadikan semua ni sebagai cabaran utk anda lebih kuat menempuh hidup terutamanya di pedalaman...
wassalam

notakaki : bila kita sudah pandai mengayuh basikal beroda dua,pusinglah ke belakang sekali sekala utk melihat insan di belakang kita yang masih terkial-kial mengayuh basikal beroda empat....janganlah terlalu berbangga dgn basikal beroda 2 yang kita kayuh kerana mungkin nanti breknya akan rosak atau tayarnya akan pancit...renung2kan,^____^

1 comments:

AlEhsan.Mosque said...

syabas. guru yang penyabar adalah guru yang pemaaf. kita tidak boleh berjalan dengan mengheret kasut yang penuh berlumpur dan sampah saraf yang tersangkut. bersihkanlah.

when deep injury is done to us we never recover untill we forgive. forgiveness does not change the past but it does enlarge the future.

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in