Nikmat Yang Hilang,Hikmah Allah diberi..

Thursday, May 17, 2012

Assalamualaikum...

Keindahan dan ketenangan jiwa...apa maksudnya?besar maksudnya bagi orang yang benar2 mgerti..sebenarnya sejak aku duk di Sarawak ni,aku benar2 merasai keindahan dan kenikmatan Islam...mungkin ini salah satu hikmahnya aku dilempar ke sini...

aku tidak bermaksud kalau duk di Semenanjung,kita tak akan merasai keindahan dan ketenangan jiwa tapi apabila kita mempunyai sesuatu yang amat penting dalam hidup dan secara tiba-tiba Allah tarik nikmat itu sementara,barulah kita akan mengerti dan belajar untuk menghargainya...

contohnya aku,23 tahun aku duk di Semenanjung,boleh dikatakan hidup aku sederhana,tak pernah kurang apa2..sejak aku lahir,memang aku dimandikan dgn air paip yang bersih,elektrik 24 jam,kemudahan segala2nya di depan mata dan semuanya dekat dengan rumah tanpa aku perlu bersusah payah...

bila aku ditakdirkan Allah untuk mengajar di sini,aku mula terkapai-kapai,tercari-cari segala nikmat yang Allah dah tarik sementara daripada aku...baru aku mula belajar menghargai elektrik...kalau xguna elektrik,tutup suisnya...kalau dulu,aku sgt jarang akan tutup suis plag yang bersambung tu...
dulu,kalau basuh baju atau mandi sampai bergelen2 air aku guna,kini aku belajar menghargai air,kalau mandi guna sebanyak yang perlu sahaja tanpa perlu membazir air tu dan membiarkan air tu mengalir tanpa ditutup...
dulu,kalau makan...aku makan sebanyak mana aku mahu,kadang2 tak sempat baca doa,aku dah makan...
kini,makanan aku perlu dicatu dengan baik supaya aku tak akan keputusan makanan disebabkan aku duk di pedalaman,takde satu kedai pun untuk aku beli barang sekiranya tiada stok makanan...jadi aku amat mghargai makanan dan belajar makan dgn mengunyah lama2...
dulu,aku sangat jarang ke dapur n selalunya aku suka beli makanan aje kalau lapar...
kini,tiap2 hari aku masak...kadang2 rehat 10 minit pun aku sempat masak...kalau x masak,maka perut aku akan lapar...dan aktiviti memasak bagaikan satu hobi baru aku,aku banyak belajar masak menu2 baru...

dan yang paling utama aku belajar mgerti erti hidup..dulu,aku hidup dengan kesenangan..segala2 disediakan tanpa aku perlu bersusah-payah..tapi kini,aku belajar melakukan segala-galanya sendiri,melalui satu kehidupan yang sukar tapi aku banyak belajar mengenal hidup di sini...melihat orang kampung menangkap ikan di tengah2 sungai yang sgt2 lebar,melihat kanak2 yang mandi menggunakan air sungai...melihat orang2 tua yang sakit dibawa ke hospital menggunakan perahu,melihat lelaki2 dewasa menebang pokok rumbia untuk mendapatkan ulat rumbia bagi tujuan jualan,melihat ibu bapa membekalkan anak2 mereka hanya biskut dan mee segera utk di makan...
segala2nya membuat aku sedar,betapa aku dulu tidak mensyukuri nikmat yang Allah berikan...kadang2 saat aku berada di tengah2 sungai yang teramat lebar dgn menaiki perahu menyedarkan aku,siapalah manusia di bumi suci Allah ni...hanya insan kerdil semata2.

paling memberi kesan kepada aku ialah TAHAP KEIMANAN...dah 5 bulan aku di sini dan aku tidak pernah mendengar langsung alunan azan sebagaimana di Semenanjung dulu memandangkan kawasan pedalaman yang aku bertugas ini mrupakan kawasan Kristian...
namun aku bersyukur kerana aku masih mengenal solat,sejadah,doa dan mengucap setiap hari...di sini,semuanya bergantung kepada iman masing2...sekiranya wujudnya iman walaupun senipis kulit bawang,ia akan terus menjadi pendinding untuk kita di sini untuk sentiasa mengingati Allah...kadang2 aku amat rindukan azan dan pernah sekali ketika aku keluar dari kawasan pedalaman ni ke tempat lain,aku mendengar alunan azan Maghrib dan pertama kali dalam hidup,aku begitu menikmati azan tersebut sehingga aku berasa sebak...
selama aku di Semenanjung,aku tidak pernah cuba untuk menikmati azan tapi di sini segala2nya berubah...

nikmat terbesar aku di sini ialah aku sentiasa merasakan ALLAH SENTIASA DI SISI AKU...setiap kali aku berdoa,Allah akan memakbulkan doa aku..mungkin kerana apabila kita dalam kesusahan,Allah akan lebih menyayangi kita...dan saat aku merasa tekanan yang maha hebat,kesedihan yang tidak dapat dipujuk dgn apa sekalipun,saat diri hanya terfikir untuk mati...Allah sentiasa gerakkan hati aku untuk membaca surah Yassin,dan selepas itu demi Allah,aku merasakan ketenangan yang teramat...inilah satu2nya perkara yang tidak dapat aku kecapi di Semenanjung yang aku sendiri xtau kenapa..ketenangan yang mendamaikan jiwa dan membuatkan akal dapat berfikir dgn waras..

aku jugak belajar untuk lebih bersabar n tabah dalam megharungi cabaran dan dugaan walaupun kadangkala aku sendiri merasakan aku sudah tidak mampu menghadapinya namun aturan Allah hanya Dia yang mengetahuinya...


wassalam...

notakaki : sekali sekala cubalah dengar alunan Al-quran yang mendamaikan jiwa untuk menyingkirkan/menutup mana-mana saluran darah di dalam tubuh yang dihuni oleh Syaitan yang jahat lagi menyesatkan...




0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in