"Kita Belajar Kat Sanalah,Cikgu..."

Monday, May 21, 2012


Assalamualaikum...
Hari yang amat penat+ngantuk...dahlah cuaca sekarang panas yang teramat,pening kepala...
apapun,hari ni Isnin,4 days more utk pulang...skrg aku tgh duk relax2 smbil tengok TV,bru je hbs kelas tambahan n basuh baju tadi...hu3

ok2,hari ni aku just nak share pasal lokasi pengajaran terutamanya P&P...mcm tadi,aku ada kelas tambahan BM tahun 5 dari kul 2 sampai 3.30...bayangkan diorang nak belajar BM dalam kelas dgn keadaan yang panas mcm tu...agak2 diorang akan concentrate x?hurmmm...yang pagi2 pun bila aku ngajar BM,ada jer sorang dua yang menguap...inikan pulak tengahari yang memang panas giler...
bukan hanya murid,aku sebagai cikgu pun ngantuk nak ngajar..
sebelum aku masuk kelas diorang tadi,aku tanyalah...


"kita nak belajar kat mana hari ni?"


terus diorang jawab...


"kat sanalah cikgu,kat pondok ilmu..."

so,tadi aku pun buatlah kelas tambahan kat pondok ilmu...sekolah aku ni ada 4 pondok ilmu tau,setiap pondok ada nama masing2...ada Mathematics Corner,Anjung Bahasa,Science Centre dan Language Porch...
so,dah namanya belajar BM,maka ke Anjung Bahasa lah aku tadi...


haaa...nilah Anjung Bahasa sekolah aku,anjung ni mmg dah disediakan dgn kerusi ngan meja...so,senanglah murid2 nak menulis..kat sini lah tadi aku buat kelas tambahan,aku ambik satu lagi meja dari pondok Sains n diorang pun buatlah latihan karangan Bahagian A.

sememangnya amat berbeza respon dan tindakan diorang bila bertukar tempat belajar..diorang lebih bersemangat sebab kat pondok ni mengadap sungai dan angin sepoi2 bahasa membuatkan kita dapat belajar dgn nyaman n selesa..
bila aku tanya jer tadi,diorang terus dapat jawab dengan pantas n ayat yang diorang buat pun baik...n paling penting TAKDE SEORANG PUN YANG MENGANTUK...ni yang aku suka..

kadang2 diorang ketawa n tahu sekiranya ayat yang diorang buat tu salah...hurmm,maybe ni hikmahnya kalau bertukar tempat belajar.
apa yang aku nak kongsikan,kadang2 sebagai guru kita perlu bijak mencari kelainan dalam P&P bagi memastikan murid-murid akan sentiasa bersemangat nak belajar...memang diakui,diorang kadang2 bosan hanya belajar di dalam kelas..

walaupun mungkin ada kekangan tempat yang bersesuaian,namun guru2 boleh mencari tempat yang teduh n selesa,bawah pokok pun boleh...cuma kena pastikan kawalan murid dapat dipastikan sebab murid2 ni kalau dah keluar dari kelas,luas aje matanya...nampak itu,tengok ini,buat itu...
jadi,yang paling penting pastikan diorang buat keje yang diorang betul2 faham n dgn situasi pembelajaran yang berbeza...

oklah,ni aje yang aku nak share ngan korang tentang apa yang aku buat hari ni...act,mata aku ngantuk tahap gaban dah ni,tapi aku xnk tido skrg sbb xdpt tido lena plak mlm ni..hu3
oklah,aku nak g tgk tv jap...kalau ada apa2 agi yang aku nak share,aku update esok.
wassalam...

notakaki: aku dah punya teman bersembang sbb housemate aku yang bersalin hari tu dah kembali bertugas semula...heppynya aku rasa,^___^








0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in