Kerja Sebagai Seorang Guru

Monday, May 14, 2012

Assalamualaikum...


inilah keadaan aku sekarang...agak stress sebab makin dekat nak balik makin menimbun kerja atas meja aku..well,kepada mulut2 yang cakap,"jadi cikgu ni senang,kul 1 lebih dah habis kerja..hujung tahun ambik gaji buta aje",aku suggestkan si punya mulut join jadi guru...yer,aku mengaku memang cikgu balik awal kul 1 lebih tapi adakah anda tahu yang after tu,cikgu kena masuk balik sekolah sebab ada kelas tambahan,latih budak utk pertandingan,buat kerja2 perkeranian n so on?petang kul 3 atau 4 kadang2 ada unit beruniform,persatuan,kelab,sukan and mcm2 lagi...adakah anda tahu semua ni??

hari ni aku mengajar 4 masa aje tapi mcm mengajar 40 masa sebab aku tak sempat nak duduk atas kerusi pun,keje aku menimbun2...nak uruskan fail-fail panitia,hantar laporan NILAM yang terbengkalai,nak bereskan markah murid utk ujian pertengahan tahun minggu lepas...buat itu,buat ini,aku rasa mcm dah jadi hamba kerja dah...penat nak mati,dah lah kul 2 smpai 3.30 ada kelas tambahan plak...

confirm malam ni aku tido awal,dahlah minggu ni minggu aku bertugas,kul 5.15 dah bangun,kul 6.30 dah kena g sekolah...hu3,capek2.
walau mcm mana pun keadaan aku,aku tetap akan pastikan aku dapat mencoret sesuatu di sini sebab kalau aku tak keluarkan,nanti aku stress...hu3

sekarang ni pun aku tengah buat keje...print laporan markah setiap murid,sambil update blog n tengok super spontan kat youtube..kdg2 kita perlu cri sesuatu utk hilangkan stress...aku makan hari ni pun cikai2 aje sebab tak sempat nak masak yang mantop2,just goreng bunga kubis ngan bendi..tu pun aku makan mcm x ingat dunia..sebabnya aku lapo!!

kadang2 aku rasa mcm tak cukup tangan dua,nak buat itu nak buat ini...ni kalau aku sentuh hal kelas aku (info:aku guru kelas tahun 4),confirm2 hal PSS aku tak sempat sentuh...terlalu banyak keje sebenarnya...ni SAPS tak buka lagi,kalau dah buka,satu hal plak kena key in markah murid dalam benda alah tu secara on9...dahlah kena berebut line kalau semua guru2 kat Malaysia tgh update SAPS tu...tu belum termasuk keje2 nak update markah murid utk KSSR lagi,aku xsempat buat lagi...
yang paling mantop,buku RPH aku...yang esok masih suci bersih aku tak buat apa2..aduhai,aku kesian giler dah ngan tangan kepala aku...mata aku ni rasa mcm nak terkeluar dah sebab penat duk ngadap laptop...

minggu ni minggu Sains & Matematik,sbg AJK dokumentasi n fotografi,aku kena pastikan semua gambar sepanjang program diambil...dahlah Hari Guru rabu ni,aku penyelarasnya..
rasa mcm nak gila!!lambatnya 25 mei...penat dah aku buat keje,boleh pengsan kalau mcm ni ari2...
so,aku harap kepada sesiapa yang masih mengata tentang kerja guru ni,tolonglah lalui perjalanan hidup kami selama sehari aje...mesti korang akan rasa,wow.."bestnya"

apapun,kerja mesti ikhlas...barulah rasa mcm berbaloi2 aje ngan kerja mcm orang gila nih,apapun dalam aku duk stress keje,banyak jugak sempat aku sopink...hahaha,nak reles tension,sopink sgt2 membantu aku...mantop gitu.

dahlah,penat aku bebel...nak sambung keje plak.
wassalam...

notakaki: disebabkan aku stress,aku x sedar aku dah makan separuh kotak Coco Crunch..dasat betul cikgu husna ni.



0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in