Bila Cikgu Math jadi Cikgu BM...^___^

Sunday, May 20, 2012

Assalamualaikum...
Bertemu lagi di hujung weekend ini,hope Ahad anda sentiasa ceria...lepak2 ngan family katakan,^____^

ok,hari ini aku nak share plak bahan untuk kegunaan guru2 BM..sebenarnya aku ni guru Matematik yang ditugaskan untuk mengajar BM jugak,kalau Tahap 1 ok lagi,sekali GB aku bagi Tahap 2 Tahun 5 plak tu...x ke naya,dahlah diorang tahun dpn nak UPSR.
secara jujurnya,aku xde basic BM langsung...just study psl BM masa foundation degree aku dulu aje,tu pun aku hafal2 aje,xde pun nak faham betul2...so,skrg padan muka aku sbb tak study btul2 dlu...hu3

so,memandangkan aku xpernah tau cara yang betul atau kaedah nak mengajar BM,maka agak terkapai2 aku bila masuk kelas...trutamanya bila nak ngajar Penulisan tu,kertas BM Penulisan ni terbahagi kpd 3 bahagian....Bahagian A utk tulis 5 ayat berdasarkan gambar,Bhgn B karangan biasa dan Bahagian C plak,membuat rumusan utk memasukkan nilai2 murni atau pengajaran...
bagi aku,Bahagian A dan C merupakan bhgn paling tough utk aku ajar..tahun 5 ni dah ada basic tapi GB aku nak diorang dah didedahkan dgn cara menjawab soalan mengikut teknik yang betul...camno??hadeiii

so,hari tu aku ada citer yang pemeriksa kertas UPSR sejak tahun 2009 datang sekolah aku kan,so Cikgu Roziah tu byk bagi guide pd guru2 BM sekolah aku ni...memandangkan guru BM sekolah aku kesemuanya bidang terjun sbb takde sorang pun yg opsyen BM..
Cikgu Roziah ada berikan modul utk panduan guru2,aku apa lagi...terus rasa bersinar2 kejap,ambik modul tu n buat apa2 yang patut lah...
hasilnya??


ok,ni panduan utk guru,n aku namakan ia "Kitab Hikmah" aku...aku fotostat dari modul Cikgu Roziah tu,lepas tu aku laminate n tebuk n ikat ngan reben...nak bagi semangat skit bila menanda kertas Penulisan,hehehe...sbb aku sgt xsuka sbnrnya menanda karangan..hu3
aku x fotostat smua dr modul tu,aku ambik yang penting2 aje...dalam Kitab Hikmah aku ni ada simbol2 utk digunakan sekiranya kesalahan dibuat,panduan menjawab Bhagian A n C,nilai2 murni yang perlu diketahui oleh guru dan murid...hurmm,tu aje yg ada.

ok,dah settle utk aku sebagai guru,aku terfikir plak pasal murid2 aku yg ber9 tu...utk makluman,Tahun 5 sekolah aku hnya 9 orang saja...sepanjang aku mgjar diorang Bhagian C,aku rsa diorang tak tahu nilai apa yg sepatutnya diorang guna n kadangkala banyak rekaan sendiri...paling truk ambik dari petikan yg diberikan,utk pgetahuan jugak..nilai2 murni yang diambil dari petikan TIDAK AKAN diberikan markah...
so,aku bimbang kalau diorang tak dapat menjawab dgn baik,maka timbullah satu idea utk mbantu diorang,ni dia....


nilah kad nilai-nilai murni utk panduan diorang ketika membuat karangan Bahagian C...dalam ni ada 16 nilai murni,dan di bawah 16 tu ada lagi nilai2 yang tersendiri..
nak hafal mmg banyak,so panduan diberi...misi aku utk kad ni ialah diorang dapat terhafal sendiri sbb biasanya apa2 tulisan yang selalu atau kerap kita tengok n baca,kita kan terhafal sendiri...setuju x?hehehe

kad ni senang aje utk dibuat,just taip tapi pastikan adalah ciri2 yang menarik sikit mcm gambar kartun ke utk bagi diorang tertarik bila nak baca...n print pun kalau boleh atas kertas berwarna,nasib baik sekolah aku ni serba mak nenek ada,so senang keje aku..mintak aje nak apa2 pun...walaupun sekolah aku ni sekolah pedalaman tetapi sekolah aku merupakan sekolah terbaik dalam daerah mengalahkan sekolah luar bandar tu...bangga seminit,ok dah...hehehe

dah siap print,aku laminate jugak sbb kad ni nak guna lama..so,kena pastikan dia sgt kuat utk dibaca oleh murid2...hehehe,faham2 ajelah kalau murid sekolah rendah tu kan...kadang2 agak kasar bila menggunakan sesuatu...
lagi satu aku buat kad ni dalam versi yang sederhana,tak besar pun...nak bagi dia nampak comel n senang utk dihandle oleh murid ketika diorang menulis...

oklah,utk hari ni,ini saja aku nak share ngan korang...harap dpt membantu mana2 guru yang bukan opsyen BM utk mgajar subjek BM..
jumpa lagi,wassalam...

notakaki : aku sedang menyiapkan laporan utk 2 event...errr,agak serabut milo,hu3





0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in